Svenska 7A · Svenska 7B

Antiken – fördjupning

https://docs.google.com/presentation/d/1SP9hZsAtcbOtRyRerNL-zU2FFcS_GmHKw1XZGL_MyjU/edit?usp=sharing

Uppgift:
Er uppgift är att välja något att fördjupa er inom och sedan presentera detta muntligt
för klassen med ett digitalt presentationsverktyg som hjälpmedel t.ex Powerpoint, Keynote, Google Presentation.

I alla ämnen ingår också att ni letar antika spår i dagens samhälle i just ert ämne.

Arbetsgång:

  1. Lektion tisdag v 21: Läs tillsammans det material ni har fått i gruppen. Sammanfatta och skriv stödord så ni alla i gruppen är experter på ert ämne.
  2. Lektion onsdag v 21: Gör upp en struktur på hur ert föredrag ska se ut. Bestäm vem som talar om vad.
  3. Tisdag v 22: Respektive person fördjupar sig ytterligare i sin del och skriver manus utifrån det, förhand eller på dator – detta ska sedan bli dina talkort
  4. Gör också 3 frågor utifrån ert ämne, med tillhörande svarsalternativ och maila mig. Jag sätter sedan ihop en kahoot som vi gör gemensamt.
  5. Tillsammans bygger ni upp er presentation (google presentation som ni delar med varandra) utifrån ert talmanus. Vilka bilder, klipp etc kan förstärka det ni berättar.
  6. Skriv talkort och öva tillsammans många gånger.
  7. Om tid finns – testredovisa för mig och få feedback innan den riktiga redovisningen.

Grupper 7b

Tilde, Oskar, Felicia, William – Den grekiska gudavärlden – gudarna

Matilda, Emilia, Maria, Björn – Teatern, skådespelen och Aristofanes

Erik, Melvin, Karl, Edvin – Demokratin, retoriken, vetenskapen, Olympiska spelen

Frida, Johanna – Grekiska gudar och gudinnor

Nora, Sandra, Izabella, Tang, – Myter 1

Emma H, Minna, Max, Elise – Homeros Iliaden & Odysséen

Emma B, Alexander,  Salma,Celine – Myter 2

Grupper 7a

Klara, Alice, Alma, Alva – 2 – Teater, Aristofanes

Stina, Lina, Ella, Fanny – Myter

Oskar, Lova, Måns – Homeros, Iliaden & Odysséen

Rasmus, Hannes, Joshua B, Charlie – Myter – halvgudarna – Herkules & Teseus

Alwa, Moa, Alicia – Den grekiska gudavärlden – gudinnorna

Josua H, Anton, Marcos, Samuel – Idrotten och de olympiska spelen

Timmy, Daniel, Jonathan, Wilma – Den grekiska gudavärlden – gudarna

Kunskapskrav Steg E Steg C Steg A Ta bort
2 – Genom att kombinera…

(Svenska
År 7, 8, 9)

Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap. Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
3 – Dessutom kan eleven förbereda…

(Svenska
År 7, 8, 9)

Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra utvecklade muntliga redogörelser med relativt väl fungerande struktur och innehåll och relativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra välutvecklade muntliga redogörelser med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s