Svenska 7A · Svenska 7B

åk 7 Bokanalys och bokpresentation

Under 4 veckor ska du läsa en valfri skönlitterär bok och analysera den skriftligt i en bokanalys

Analys – kommer från grekiskan  och betyder att sönderdela

Begrepp att kunna: berättarperspektiv, budskap, motiv, kronologi, parallellhandling, genre

Du kommer att göra fyra checkpoints när du läser din bok. Du skriver dina tankar i en läsloggsbok och renskriver sedan på dator onsdag v 16.

V 12 tisdag Introduktion bok
V 13 – tisdag läs ¼ av  boken – Checkpoint 1
V 14 tisdag läs ½  boken – Checkpoint 2
V 15  tisdag Läs ¾ av boken – Checkpoint 3
V 17 tisdag Läs ut boken – Checkpoint 4

Inlämning bokanalys  7A – tisdag v 17 7b fredag v 17

Vid varje checkpoint gör du följande:

  1. Skriv sammanfattning av vad som har hänt i boken. Omfång ca 100 ord ( Inled checkpoint 1 med författare och titel och  använd sedan frågorna  vem? vad? när? hur? varför? när du sammanfattar)
  2. Välj ut 3 citat som du resonerar kring utifrån nedanstående bild. (Dessa skriver du ner plus sidnumret under tiden som du läser)

 

Citat Tanke
Utgå ifrån följande börjor:

  • Håller med om/inte håller med om
  • Inte har förstått
  • Blir förvånad över
  • Blir upprörd över
  • Får tankar och minnen av
  • Tycker är särskilt fint och vackert formulerat
  • Tycker är spännande
  • Blir nyfiken på
  • Tycker är roligt
  • Tycker är sorgligt
Utgå ifrån följande börjor:
Jag förstår inte….Jag lägger märke till….Jag undrar….Det påminner mig om….Jag tror att….Jag är förvånad över att…

Jag skulle vilja veta….

Jag inser att….

Om jag var….

Det viktiga här är att…

Jag är inte säker…

 

Vid checkpoint 4 när du har läst ut boken ska du också utöver ovanstående:

Resonera kring:

  • Bokens budskap – vilket budskap tror du författaren vill förmedla och lära dig som läsare?
  • Ett omdöme om boken utifrån – handling/spänning, karaktär,  språk, berättarperspektiv, budskap, tänkta läsare (för vem passar boken?)

Slutligen ska du också förbereda en muntlig redovisning av din bok.

Redovisningen genomförs tisdag v 18 i grupper om 5

Redovisningen ska vara 2-3 minuter lång och innehålla följande:

  • Presentation av boken (utan att avslöja för mycket), vem som har skrivit den samt ett guldkorn ur boken – något som du gillar i eller med boken.
  • Använd stödord/talkort när du presenterar boken
  • Varje grupp kommer att få diskutera och jämföra era böcker utifrån diskussionsfrågor som ni får av mig.

Lycka till!

/Terese

Leave a Reply

