Svenska 7

Kulor i hjärtat – Skitgubben

Textfrågor – Skitgubben

  • Varför tycker Tom att årets bästa fest är sommarfesten hos Anna och Miriam?
  • Festen går alltid till på samma sätt – hur då?
  • Vad är det som gör Anna och Miriams pappa är så populär bland de yngre?
  • Vad är det Tom och hans kompisar ser nere vid den röda ekan?
  • Varför börjar Arvid gråta och försvinner iväg i samma stund?
  • Hur har Toms syn på sina föräldrar förändrats efter det som hände vid ekan?
  • Tom skäms och känner skuld trots att han inte har gjort något fel. Varför känner han så tror du?
  • Varför ringer Tom sina föräldrar och vad är det han oroar sig för?
  • På vilket sätt är Toms bild av Anna och Miriams pappa förändrad efter sommarfesten?
  • Tom längtar hem till stan? Var är han någonstans?
  • Vad springer Tom ifrån i slutet av novellen?

Inför gruppdiskussionen:

Välj två av nedanstående börjor och skriv ner ditt resonemang.  Ge konkreta exempel från texten.  Dessa ska du sedan diskutera i gruppen vid gruppdiskussionstillfället:

–       Jag har läst/sett något liknande / känner igen temat…
–       Jag förstod inte riktigt…
–      Jag ogillade/reagerade på att det stod…
–       Från början tänkte jag… men nu tänker jag… för att…
–       Jag tycker särskilt om frasen… ordet… stycket…företeelsen…
–       Jag tror att författaren skrev om detta på det här viset för att…
–       Av denna text lär jag mig /budskapet i texten är

Kommer du ihåg?
Ett utvecklat resonemang består av: en åsikt/påstående, exempel från texten, förklaring/motivering till din åsikt, en öppen fråga att diskutera i gruppen

Kommentera

