Svenska 7A · Svenska 7B

Kulor i hjärtat- att utveckla ett resonemang

Inför gruppdiskussionen

Välj fyra av nedanstående börjor och skriv ner ditt resonemang.  Ge konkreta exempel från texten.  Dessa ska du sedan diskutera i gruppen vid gruppdiskussionstillfället

–       Jag har läst något liknande…

–       Jag förstod inte riktigt…

–       Jag ogillade att det stod…

–       Från början tänkte jag… men nu tänker jag… för att…

–       Jag tycker särskilt om frasen… ordet… stycket…företeelsen…

–       Jag tror att författaren skrev om detta på det här viset för att…

–       Av denna text lär jag mig

 Ex 1:   Jag tyckte särskilt mycket om hur kärleken hos en av  huvudpersonerna gestaltas.

Det står t.ex: ”Men det är inte alls lugnt,  hjärtat bultar så att hela hallen dånar”.

Och

”mina läppar bränner som elden och jag kan inte andas och jag vet inte vad jag har gjort”.

Med dessa liknelser och metaforer så tycker jag att jag får en tydlig bild över hur

djupt kärleken hos ”jag – Tom” är rotad och hur den smärtar honom. Bultar, dånar och bränner är intensiva ord som förstärker alla hans känslor. Jag tror att samtidigt som han är kär och känner lycka när han är med henne så efteråt så gör det så hemskt ont att han nästan går i sönder. Att kärlek kan vara så dubbel.  Samtidigt så funderar jag över varför Tom inte berättar för henne. Att han är kär i henne och vill något mer.  Är han rädd för att mista henne som vän kanske?

  • Att avsluta ett resonemang med en öppen fråga öppnar upp för diskussion i gruppen

Ex 2: Jag ogillade att jag inte får veta namnen på de båda huvudpersonerna. Genom att få ett namn på en karaktär så har jag lättare för att få inre bilder när jag läser. En ”Peter” ser liksom ut på ett visst sätt” en ”Andreas” på ett annat sätt. Om jag träffat författaren så hade jag frågat henne om varför hon inte sätter några namn på sina karaktärer (mer än Tom då).

Även om det irriterar mig så tror jag det är för att hon vill att jag som läsare ska skapa min egen bild av personen utan någon påverkan av namn. För mig är i alla fall tjejen i texten en: ”Jonna” – en stark, sportig och orädd tjej som dock borde vara lite mer finkänslig och läsa av Tom och hans känslor.  Vilket namn hade ni satt på personen och varför?

Fler tips i hur du utvecklar ett resonemang hittar du här: 


/ Terese

 

 

Leave a Reply

