Svenska 7

Kulor i hjärtat: novellen ”Martin” frågor inför gruppdiskussion

Textfrågor – Martin

  • Vilka ledtrådar om huvudpersonerna får du i inledningen (det första stycket)?
  • Hur länge har huvudpersonerna känt varandra?
  • Vad händer utanför bussen när klassen ska åka iväg på skolresa?
  • Vad händer inuti bussen när klassen ska åka iväg på skolresa?
  • Vad är det som gör att Martin ger sig på Gurra?
  • Hur reagerar de övriga i pojkrummet när Martin ligger över Gurra?
  • “Jag vill veva tillbaka tiden, ha det ogjort. För hans skull och för vår.” Vad menar huvudpersonen?
  • Varför sitter Martin kvar i bussen när de andra går av för att äta hamburgare?
  • Vad händer med Martin efter skolresan?
  • Vad är det för en tunn isande spökröst som huvudpersonen hör i sitt öra? Vem tillhör spökrösten?
  • Hur lång tid har gått från skolresan till när huvudpersonen möter Martin igen?
  • Hade du reagerat på samma sätt som huvudpersonen gjorde när de två sågs?

Inför gruppdiskussionen
Välj fyra av nedanstående börjor och skriv ner ditt resonemang.  Ge konkreta exempel från texten.  Dessa ska du sedan diskutera i gruppen vid gruppdiskussionstillfället

–       Jag har läst något liknande…
–       Jag förstod inte riktigt…
–  Jag ogillade att det stod…
–       Från början tänkte jag… men nu tänker jag… för att…
–       Jag tycker särskilt om frasen… ordet… stycket…företeelsen…
–       Jag tror att författaren skrev om detta på det här viset för att…
–       Av denna text lär jag mig

Ytterligare diskussionsfrågor
Vilken känsla får vi höra om och hur gestaltas den?
Hur påverkas du av känslan?
Vad har  känslan för färg, lukt, konsistens? Om du kunde ta på känslan hur skulle den kännas?
Hur påverkas personerna i novellen av känslan?
Berätta om ett tillfälle när du har känt känslan och beskriv hur det kändes.

Kommentera

