Svenska 7

7B: Vilse i skogen del 1

De kommande veckorna kommer vi att arbeta med ett skrivprojekt skapat av Fredrik Sandström. Skrivprojektet heter ”Vilse i skogen” och blir en fortsättning på vårt arbete med boken ” En sekund i taget” av Sofia Nordin.

Syfte

Du tränar på berättelsens olika delar och bygger steg-för-steg ihop delarna till en trovärdig och läsvärd historia. Du tränar även på:

  • att skriva och följa språkets regler (t ex stor bokstav, punkt, fullständiga meningar),
  • att gestalta, dvs levandegöra och språkligt illustrera, känslor, tillstånd och naturen,
  • att använda dramaturgi och
  • att strukturera skrivandet (inledning, röd tråd, avslutning, stycken).

Planeringen i korthet

Vilse är ett skrivprojekt i sex delar som resulterar i en längre berättande text. Varje del tränar på något specifikt, men vissa moment återkommer i flera delar, till exempel att gestalta och att använda olika berättarperspektiv. 

Kapitel 1: Fängslande inledning
Kapitel 2: Personbeskrivning
Kapitel 3: Miljöbeskrivning
Kapitel 4: Dialog
Kapitel 5: Dramaturgin stegras
Kapitel 6: Avslutning

Tid till förfogande

v 43-45 alla lektioner

Lgr 11 Förmåga

Formulera sig i skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapade av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav (åk 9)

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning, samt väl funderande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skrier innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad. Dessutom kan eleven /…/ utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Del 1 Att skriva en fängslande inledning – inledande övningar

Ett knep att få till en gripande text är att gestalta. Istället för att berätta att personen blir rädd, ledsen eller arg ska författaren gestalta vad personen gör, säger och tänker.

Ex. Amanda var jättearg och stängde dörren (ingen gestaltning)  Amanda skrek och drämde igen dörren.(gestaltat)

Tova var rädd för hunden (ingen gestaltning) Tovas händer darrade och de små fina håren på armarna reste sig när hon såg den skräckinjagande schäfern som naglade fast sin blick i henne.

Fundera på vad till exempel en ledsen, orolig och arg person gör, säger och tänker.

Mer om gestaltning

Ett annat knep är att läsaren måste lära känna karaktären och vara rädd för att denne ska skadas eller dö. Läsaren bör tycka om personen (se till att den gör något som upplevs positivt i inledningen).

Tänkt situation: En klass på skogsutflykt. Vad kan personen kan göra som är snällt

Ett bra skrivknep för att läsaren ska komma närmare händelsen är att använda jag-form. Ändra texten ovan till jag-form. Kom ihåg att skriv verben i presens (nutid).

Förutsättningar del 1

Du är på skogsutflykt med klassen. Vädret är vackert och alla är glada. Ni slår er ner på vanliga samlingsplatsen och äter matsäck. Efter pausen vandrar var och en iväg för att plocka svamp och bär. Du tar på dig dina hörlurar, skruvar upp volymen och diggar musik, samtidigt som du fyller hinken med blåbär. När spellistan är slut 30 minuter senare, vänder du dig upp och paniken griper tag i dig. Du är vilse!

Skrivuppgift

Skriv en kort inledning om situationen. Placera in dig själv i sammanhanget (tid och plats). Fortsätt med att beskriva känslan i ögonblicket när du inser att du är ensam. Vad tänker du på? Vad gör du? Din mobil saknar teckning och det finns inte en människa i närheten. Du inser att du är vilse och förbereder dig för en natt ute i skogen. Vad tänker du då? Skriv fram till ögonblicket du somnar. Uppgiften i punktform:

  • Placera in dig själv i ett sammanhanget (tidpunkt och plats)
  • Beskriv känslan i ögonblicket när du inser att du är ensam
  • Du tvingas ensam förbereda dig för en natt i skogen
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s