Uncategorized

9A fredag – Johan och muttrarna

Börja med att i par återberätta om August Strindberg för varandra utifrån era anteckningar.

Därefter läser ni gemensamt ”Johan och muttrarna”, ett utdrag ifrån den självbiografiska ”Tjänstekvinnans son” som Strindberg har skrivit.

Svara sedan på fråga 5,6,7 i ditt skrivhäfte samt fråga 4,5,6 på sista sidan i ditt häfte.

Svaren ska lämnas in och kommer att bedömas utifrån följande kriterier:

Färdighet Steg E Steg C Steg A
1 – Dessutom kan eleven…

(Svenska
År 7, 8, 9)

Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra enkla ochtill viss delunderbyggda resonemang omtydligt framträdande budskap i olika verk.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.
Dessutom kan eleven utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är doldai olika verk.
1 – Eleven kan också föra…

(Svenska
År 7, 8, 9)

Eleven kan också föraenkla resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
Eleven kan också förautvecklade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.
Eleven kan också föravälutvecklade och nyanserade resonemang om verket med kopplingar till dess upphovsman.

Det är ok att slå i Ess i svenska 9 om du känner att dina anteckningar är ofullständiga.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s