Sv/en åk 9

Skrivuppgift sv/en – Uppsats

Nu är det dags att träna uppsatsskrivning. Du får välja ett av nedanstående ämnen och ska skriva en uppsats.

Tänk på att det inte alltid går av sig självt – hjärnan har en del jobb att göra innan man kan sätta igång. Resultatet blir oftast bäst om man funderar ett slag och förbereder sig medvetet. Denna arbetsuppgift är en början på vidare träning i att skriva uppsats.

Det finns en del saker som jag vill att du ska fundera över innan du börjar skriva:

1. Bestäm vilket ämne du ska skriva om. –

Dessa är de rubriker som du får välja mellan:

*Det spelar ändå ingen roll *Du är inte min kompis längre! *När jag bröt benet. *Då blev jag riktigt rädd *Vem kan man lita på? *Vänner för livet *Vilse *Jag förstår mig inte på dig!

2. Gör en tankekarta för att strukturera texten.

3. Fundera över till vilken målgrupp du skriver.

4. Tänk ut en intresseväckande inledning och en avslutning som knyter ihop säcken.

5. Börja skriv!

 

Leave a Reply

