Uncategorized

Drömmen som var verklighet

Jag springer, fortare än jag någonsin gjort. Jag vill bort från alla jag någonsin känt och allt jag någonsin rört vid. Nu vet jag sanningen. Jag vet alla lögner. Mitt namn är en lögn, min familj är en stor fet lögn och värst av allt mina vänner visste detta hela tiden. Även fast jag vet att det var för att skydda mig så känns det fel, så fel.
Jag bara springer. Låter benen styra mig bort från allt.
Snön ligger i ett stort vitt täcke över marken och jag tror jag börjar känna igen mig. Jag har varit här förut. På vandringsdagen i skolan. Har jag har verkligen sprungit så lång?
Det var här vi fikade, vid det stora trädet. Där vi ristade in våra namn.
Jag känner hur tårarna rinner ner från min kind. Hur jag börjar sparka mot trädet. Trädet som inte gjort någonting mot mig.
Jag lägger mig på marken ,känner hur tankarna kommer tillbaka om drömmen som fick mig att veta sanningen.
Drömmen som jag idag vet var verklighet..
Jag såg en kvinna och en man. Mannen hade en kniv i handen. Jag såg hur folk bara stod där. Hur lite de brydde sig. Kvinnan som var min mamma skrek. Hon bad om hjälp. Men det var fortfarande ingen som reagerade. Dom lät mannen köra kniven rakt genom min mamma och lät henne ligga där.
När jag var liten drömde jag detta om och om igen varenda natt. Det hände samma sak varenda gång. Min mamma dog, mannen gick och ingen brydde sig…
Efter jag drömt detta varenda natt i tre år gick jag till en psykolog. Hon hjälpte mig att finna sanningen. Jag fick veta att jag var bortadopterad när jag var fem för min mamma var död och min pappa alkoholist. Psykologen hjälpte mig att hitta bilder på min mamma. Vilket stämde med min dröm. Och den där mannen. Han som dödade min mamma, kan du gissa vem han var? Min pappa.
Men den här natten var drömmen annorlunda. Jag såg en tjej den här gången. Hon hade blond lockigt hår och en lång smal kropp ungefär som mig. Hon grät och skrek efter hjälp. Runt hennes hals hängde ett usb minne. Ett likadant som jag hittat i Lisa garderob för några dagar sedan. Jag tog med det hem för jag trodde hon döljde någonting. Vilket hon faktiskt gjorde. I usbet fanns en video, två adresser och fyra personer…

One thought on “Drömmen som var verklighet

  1. Jag gillar att det börjar mitt i handlingen, så att man får upp intresset. Då bryr man sig mer om tillbakablicken när den kommer! Jag kan precis leva mig in i hur fruktansvärt det måste vara att upptäcka att alla omkring en har varit oärliga och ljugit för en, och jag blir nyfiken på vad det är de har ljugit om. Vad är det huvudpersonen har fått reda på? Jag gillar att det finns ett mystiskt usb-minne, i stället för någon magisk amulett eller så 🙂
    Saker att tänka på:
    Det känns rimligt att den första drömmen egentligen är ett minne, och alltså på riktigt. Men det känns lite mindre troligt att det andra skulle vara en sanndröm, eftersom den verkar handla om hemligheter som huvudpersonen egentligen inte vet någonting om, så det är svårare att köpa. Kan den andra drömmen också visa sig vara ett minne? Varför har det i så fall legat ännu djupare begravt än det förra, och varför har det kommit fram just nu? Eller så får det vara en magisk huvudperson som har sanndrömmar, men då är den första sanndrömmen inget bra bevis, eftersom det kan vara något huvudpersonen har sett när hon var liten.
    Jag undrar också varför huvudpersonen kände på sig att det fanns hemligheter på usb-minnet? Känns som författaren som helt enkelt vill att hon ska ta med sig usb-minnet så att handlingen får gå vidare, men det är lätt att läsaren fastnar på sånt och tycker att det inte känns trovärdigt. Ge en liten förklaring till varför usb-minnet verkade skumt!

    Gilla

Kommentera

