Uncategorized

Novell

Det är tre dagar sedan katastrofen hände. Det är träd, gräs och blommor överallt. Växterna har tagit över hela jorden. Idag gick jag ut från huset. Jag hade gått en ganska lång stund typ en timme, plötsligt såg jag en gård på långt avstånd. Jag gick fram till huset. Jag kollade in igenom fönstret, det var fullt av växter i huset. Jag gick bort från huset, fram till ladan. Jag öppnade dörren till ladan på glänt och kikade in. Jag gick in i ladan. Det fanns en massa redskap inne i ladan. Jag gick omkring en stund och kollade runt bland verktygen. I hörnet av ladan stod det en gräsklippare. Jag gick fram till gräsklipparen för att se om nycklarna satt i och om det fanns bensin i den. Det fanns bensin i den men nycklarna var inte där. Jag kollade runt gräsklipparen men nycklarna var inte där heller. Jag gick ut ur ladan för att leta upp nycklarna. Jag gick fram till huset och kollade igenom köksfönstret. Jag såg att nycklarna låg på bordet men man kunde inte nå nycklarna om man inte gick in i huset. Men det var fullt med växter så man kunde inte gå in i huset. Jag gick in i ladan igen för att leta efter en sekatör eller någonting annat man kunde använda för att komma igenom växterna. Det hängde en sekatör på väggen, jag gick fram och tog ner den från väggen och gick tillbaka till huset. Jag testade ytterdörren men den var inte öppen så jag gick bort till dörren vid köket som jag såg innan. Jag testade dörren till köket. Den var öppen så jag gick in i huset. Jag trillade så fort jag kom in i huset för det var fullt med vinrankor och murgröna i köket. Jag tog sekatören och klippte mig igenom växterna. Jag gick bort till köksbordet för det var där nycklarna låg. När jag hade tagit nycklarna från bordet gick jag ut till ladan igen för att starta gräsklipparen. Jag visste inte hur jag skulle få ut gräsklipparen så jag fick tänka efter. Efter ett tag kom jag på hur jag skulle få ut den ur ladan. Jag klev av gräsklipparen för att flytta alla grejor som var i vägen till sidan. Jag satte mig på gräsklipparen igen och körde den ut ur ladan. När jag kom ut ur ladan med gräsklipparen körde jag iväg från huset. Innan hade jag kollat om det fanns saker som jag möjligtvis skulle behöva, det fanns det inte. Jag körde långt ifrån huset. Jag körde tills bensinen tog slut. Det var tillräckligt långt för när jag kollad upp såg jag inga växter bara hus som såg normala ut.

Freja Landgren/ Zeo Drugge

One thought on “Novell

  1. vad läskigt med växter som på bara tre dagar får allt att växa igen, till och med inuti hus. Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det på något sätt låter lite, lite mysigt. Gillar bilden av att allt blir en grön djungel. Kul med kombination av läskigt och mysigt (då blir det nästan ännu läskigare. Sånt som ser fridsamt och snällt ut, men som inte är det, kan vara ännu mer skrämmande än det som man genast ser att det är ondska!)
    Saker att tänka på: berätta gärna fler detaljer, så att man ser det framför sig. Jag gillar till exempel när ni berättar att det växer vinrankor och murgröna. Så skulle ni kunna göra på fler ställen: berätta vad det är för träd och vilken sorts blommor, och vad de tagit över för ställen. Vad finns det i huvudpersonens sovrum? Vad får hen kämpa sig igenom för att komma till ladan?
    Kanske kan ni minska lite på alla saker som huvudpersonen testar, och i stället beskriva lite mer om ett par av försöken (så att den inte går så mycket fram och tillbaka utan att göra något särskilt, utan får börja slåss med växterna tidigare, kanske 🙂 )
    En sak som jag fastnade på var att hen var tvungen att tänka efter innan hen kom på att hen kunde flytta på sakerna som stod i vägen för gräsklipparen. hen verkar ju annars smart, så det kändes inte så troligt att den inte skulle fatta det genast 🙂

    Gilla

Kommentera

