Uncategorized

Max och Noel

Novell

Tänk när det händer, hur ska jag göra? Vad kommer hända? När ska vi få komma tillbaka?
Jag har nyss kommit hem från Ulla-Britta Svensson.
-Morfar, Är maten klar? Jag är jätte hungrig, Morfar springer ner för trappan. Jag börjar duka framför tv.
-Gusten,
-ja morfar?
– Kan du inte gå ut och plocka 2 ägg till oss, När jag kommer ut på trappan så ser jag 3 stridsplan flyga bredvid varandra snabbt över gården.
-Hej mina ”hönor” säger jag när jag kommer in till höns huset. Jag brukar ta ägg av dom 2 första hönorna. När jag går tillbaks så hör jag tv högt utifrån. När jag öppnar dörren,
-Gusten kom och kolla säger morfar och jag går fram till tv och sätter mig i soffan, Jag förstår först inget och sen kollar morfar på mig och säger ”Vi måste ut ur landet” Vi måste fly Gusten säger morfar. Jag blir först rädd när han säger vad det är sen springer upp och lägger mig i sängen och börjar gråta. Tänk om vi inte kommer ut ur landet. Tänkt om jag dör som tonåring? Det är ju för jävligt. Redan nästa dag springer jag ner för trappan. Morfar sitter i köket och röker, –
Morfar när sticker vi?
Vi sticker så fort som vi kan säger morfar.
Jag äter så snabbt så maten nästan inte sjunker ner i magsäcken. Det är en obehaglig känsla att inte få äta sakta. Morfar går ut och plockar ihop några saker. Vi tar med oss allt vi kan. När vi är på väg mot bilen och ska bege oss av så kommer en bil in på gården. Den stannar tvärs över gården och en familj springer ut, Dom går i huset, sen kommer det ut en liten kille. Han går till bilen och tar 2 dunkar med bensin och går ett varv runt huset. Sen kommer resten ut ur huset. Jag kollar i backsspegeln och ser att de tänder fyr. Morfar skjuter på deras däck med sitt gevär som han tvunget skulle ha med. Sen kör han som en galning iväg. När vi kommer ut på vägen så är det total kaos. Det är bilar över allt och människor som springer runt som yra hönor.

One thought on “Max och Noel

  1. Läskigt! Jag gillar att det är en liten kille som bränne rupp huset; det gör mig nyfiken! Vad är det för sorts krig? Finns det barnsoldater? Eller tillhör han någon sorts motståndsrörelse? (Och vilka är i så fall Gusten och morfar, om motståndsrörelsen bränner deras hus? Som sagt, nyfiken!)
    Saker att tänka på:
    Om något inte alls har med berättelsen att göra kan det vara förvirrande för läsaren att det ändå presenteras som någonting viktigt. Till exempel Ulla-Britt Svensson tänker jag först att hon är viktig, eftersom hon presenteras med hela sitt namn, men sen inser jag att hon nog inte har med något att göra egentligen. Om det stämmer kan man nog helt enkelt ta bort henne, om hon inte behövs 🙂 Det skulle t.ex. kunna börja med repliken som börjar med “Morfar”. Då blir man också mer förvånad när det är stridsflygplan utanför huset!
    Ett par andra saker som är lite förvirrande: att huvudpersonen kallar det för att han “redan” kommer ner för trappa nästa dag. det låter som om han vanligtvis brukade stanna på sitt rum längre än en dag i sträck.

    Like

Leave a Reply

