Uncategorized

Lärare, vakna!

Debattartikel skriven av elev i åk 8.

Lärare vakna!

Det finns många elever i skolor runt om i Sverige som mår väldigt dåligt. Detta är mycket på grund av andra elever och deras beteende. Det är dags att skolpersonalen tar tag i saker och att det blir en förändring så att elever blir tryggare.

Från första klass har jag blivit retad av en elev på skolan. Varje dag har jag fått höra taskiga kommentarer. Varje år har jag tagit upp det på mitt utvecklingssamtal. Varje gång har lärare lovat att de ska ta tag i det. Men det har fortsatt år efter år. Nu går jag i åttan…
Forskning på ”http://www.friends.se/om-mobbning/statistik-om-mobbning” har visat att ca 60 000 barn i Sverige är mobbade. 22 % har blivit kränkta av en annan elev det senaste året. Det vanligaste sättet att bli kränkt är taskiga kommentarer. Det är en mycket tråkig jargong på vår skola. Folk går och puttar varandra, skriker åt varandra, säger fula saker till varandra osv. Det värsta är att elever också har börjat bli stöddiga och elaka mot vissa lärare bakom deras ryggar. Ibland snackar de rent ut skit om vissa lärare så att andra skrattar. Men lärarna uppfattar bara det som att de har roligt. Ett annat exempel från min skola är när elever står och kastar en slags kastanjeliknande frukter på fönsterrutorna. Jag själv har sagt till lärarna tre gånger men ingenting händer.
Många säger att det inte finns mobbning på skolan, och att alla mår bra. Men faktum är att det är ganska många som mår dåligt (kanske inte alltid, men hyfsat ofta). Jag ställer mig ofta frågan om personalen på skolan väljer att inte se, eller väljer att inte agera.
Vi elever behöver skolpersonal som bryr sig och vågar lägga sig i vad som händer på skolan. Varför väljer många lärare att ducka för problemen istället för att ta tag i dem? Är det för att ni inte vill hamna i konflikt? Är det för att ni inte orkar? Eller har ni inte tid?

Tänk på alla elever som mår otroligt dåligt på grund av attityden på skolan. Det är inte kul att gå till skolan varenda dag och tänka ”snart så kommer alla de där kommentarerna om mina byxor. Undrar ifall de kommer att putta mig idag”. Tänk på att elever måste må bra för att kunna prestera och få bra betyg. För att eleverna ska må bra så måste alla elaka kommentarer och mobbning bort!

• Ställ ordentliga krav på elever att uppföra sig schysst mot både andra elever och mot personal.
• Ring föräldrarna varenda dag en period om det skulle behövas.
• Ta elevers mående och signaler på allvar och se till att det blir en förändring.

Så lärare och skolpersonal, det är dags att vakna nu! Hjälp oss elever att få en skola att må bra och trivas i och möjlighet till bra betyg. Våga sätta stopp för kränkningar, mobbning och den tråkiga jargong som finns på skolan!

Kommentera

