Sv/en åk 9

Sv/En9 – för er som läser skönlitteratur

För er som på torsdagens lektion läser skönlitteratur är er uppgift att när ni har läst ut er bok göra ett bokkort. Bokkortet publiceras här samt lamineras och sätts upp i klassrummet. Ett exempel på bokkort finner ni nedan där jag har gjort ett utifrån John Greens bok ”Förr eller senare exploderar jag”.

 

Förr eller senare exploderar jag

John Greene

 

Det var länge sedan jag läste en bok som väckt så många känslor hos mig som John Greens bok ”Förr eller senare exploderar jag”. Jag har snörvlat, gråtit, skrattat, haft ångest, irriterat mig och varit förbannad under tiden som jag har läst denna fantastiska bok.

”Förr eller senare exploderar jag” handlar om cancersjuka  Hazel. Hazel spenderar dagarna med att överkonsumera TV-serien American Next Top Model samtidigt som hon kämpar mot sin sjukdom. Depressionen är ett faktum och som ett sista försök att få Hazel att hitta ny mening i tillvaron anmäler hennes mamma henne till kyrkans stödgrupp för unga. Hazel är allt annat än positiv till dessa möten och gör allt hon kan för att slippa dem. En dag har dock en ny kille börjat i gruppen; Augustus Waters som för tillfället är friskförklarad från cancern. Hazel kan knappt slita ögonen från honom och en fantastisk kärlekshistoria tar sin början.

Att läsa en bok om denna förhatliga sjukdom som tar alldeles för många liv borde varit väldigt tungt och det är Greens bok också men samtidigt så griper karaktärernas humor, sarkasm, envishet och brist på sentimentalitet tag i mig så mycket att det är värme och styrka som jag bär med mig efter att ha läst ut boken. Inte sjukdom och nederlag. Persongalleriet är fantastiskt snyggt utmejslat och mitt 15-åriga jag i mig är förevigt förälskad i den coola, poetiska, fräcka och direkta Augustus Waters.

Det är med stor nyfikenhet jag inväntar filmatiseringen av denna bok och det ska bli oerhört spännande att se om regissören lyckas med att gestalta alla karaktärer på ett sätt som får oss bokälskare att acceptera dem.

 

/ Terese

Kommentera

